Gå till innehållet. Gå till navigation

Miljöportalen

Sektioner
pennor

Hållbart samhälle med hjälp av design

Kan design användas för att skapa ett mer uthålligt samhälle? Ja det tror i alla fall designern och forskaren Marcus Jahnke och det nätverk av designer och arkitekter som han är med i, o2Nordic. Ett nätverk som jobbar för mer attraktiva lösningar som också är miljövänliga.

Marcus Jahnke har många järn i elden. Sin arbetstid delar han mellan att vara biträdande forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet och att vara egenföretagare och designer. Mest uppmärksamhet i media har han fått för sina klädkollektioner, en för barn där det inte görs någon skillnad mellan pojk- och flickkläder och en kilt gjord i samma material och med samma funktioner som andra hantverkskläder.

Att tänka hållbart som designer är att tänka brett

- Hållbarhet inom design är väldigt brett och allt från miljö till sociala frågor täcks in när man pratar om hållbar design. Man kan fokusera på sådant som energieffektivitet, materialval, produktens funktioner och teknik men också på jämställdhet och tillgänglighet.
 
Marcus fick idén till hantverkskilten när han var pappaledig med första barnet, och hade hantverksbyxor på sig för att kunna bära omkring på alla nappflaskor och gosedjur. Han insåg dock att det var väldigt varmt och att det istället hade varit mycket bättre med en kjol. Sagt och gjort. Hantverkskilten såg dagens ljus. Trots ett visst motstånd har kilten blivit ett populärt alternativ till traditionella hantverksbyxor och den första omgången sålde slut fort.

Hantverkskilt






Hantverkskilten som Marcus formgivit

- Jag försöker skapa produkter som är både hållbara och attraktiva. Just nu är jag mest intresserad av genusfrågan och den sociala dimensionen av hållbar utveckling. Design kopplat till värderingar är spännande och jag drivs av en nyfikenhet hur design kan bidra till positiv förändring och samtidigt bidra till goda affärer.

Mp3-spelaren ett bra exempel

Att använda design och teknik för att skapa nya lösningar och produkter som är både innovativa och eftertraktade, hippa och miljövänliga ligger helt tiden enligt Marcus. Intresset för hållbar design verkar bli större och större och det märks bland annat i tidningar, på möbelmässor och i tv och radio. Till exempel har tidningarna Vogue och Elle nyligen haft reportage om miljövänlig design.
 
– Tidigare pratade man mycket om ekodesign och det handlade mest om återvunna material där många av produkterna var både fula och tråkiga. Men det finns inget samband mellan miljövänligt och tråkigt! Nu har man sett att det går att göra produkter som är attraktiva och hållbara, till exempel miljöbilen Toyota Prius och mp3-spelaren Ipod är både snygga och mer resurssnåla, säger Marcus. Förhoppningsvis blir det mer av en självklarhet än en trend.

Ansvar och affärer

- Jag tror det är både viktigt och smart att arbeta utifrån ett hållbarhetsperspektiv. För det första är det ju vår framtid, vi måste ta ansvar. Men sedan tror jag också att det kommer att vara ekonomiskt lönsamt, förändringarna kommer att påverka och få stora konsekvenser för affärer men det är många som inte ser det. Japanerna är dock duktiga.

- Vi måste ha visioner för hållbar utveckling, det är en trappa och det är först när vi ser möjligheter som det börjar ta fart, men man måste inte göra allt på en gång. Ett hållbart samhälle är ett attraktivt samhälle.  Det behövs både visioner och affärer.

Intervju med Marcus Jahnke, doktorand i design vid HDK och inom Business och Design Lab, Göteborgs universitet.

Marcus Jahnke, Göteborgs universitet

Foto: www.bigfoto.com, Marcus Jahnke
Text: Johanna Ödman

Publicerad: 2006-08-21
Senast uppdaterad: 2010-04-28

Navigering